۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲

گزارش مهر؛

گشتی در نمایشگاه پیوست فرهنگی/ پازل«فرهنگ و تمدن» کامل می‌شود؟

گشتی در نمایشگاه پیوست فرهنگی/ پازل«فرهنگ و تمدن» کامل می‌شود؟

یکی از معدود غرفه‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اسباب‌بازی، غرفه «فرهنگ و تمدن» است که در قالب پازل، نوجوانان و جوانان را با بناهای مختلف تاریخی آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه «پیوست فرهنگی» شامل اسباب بازی، لوازم التحریر و تجهیزات کتابخانه‌ای در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی(ره) برگزار شده و علاقه مندان می‌‌توانند تا ۲۷ اردیبهشت ماه از ۹ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۰ از این نمایشگاه بازدید کنند.

نمایشگاه «پیوست فرهنگی»، آنچنان که باید و شاید در جذب مخاطب موفق نبوده و جمعیت بازدیدکننده از آن، به هیچ عنوان قابل مقایسه با نمایشگاه کتاب نیست. در بخش لوازم‌التحریر، نشان کمتری از نوشت افزار هست و بیشتر با عنوان کتابخانه‌های پوبی و ام دی اف و میزهای تحریر آشنا می‌شوی و در نمایشگاه اسباب‌بازی هم بیش از اسباب‌بازی‌های ایرانی، عروسک‌ها و ماشین‌های چینی می‌بینی.

نمایشگاهی خلوت با چند غرفه فعال

در نمایشگاه نسبتا خلوت اسباب بازی، تنها سه یا چهار غرفه هستند که به ارئه محصولی متفاوت پرداخته‌اند. یکی از این غرفه‌ها، موسسه سرگرمی‌های آموزنده فرهنگ و تمدن است. این غرفه با پازل‌های چوبی‌اش توجه تو را جلب می‌کند. با کنار هم گذاشتن تکه‌های چوب، پل خواجو و آرامگاه حافظ و حرم امام رضا(ع) و دیگر بناهای تاریخی را ساخته‌اند.

مهدیه حاج حسینی، مسئول غرفه «فرهنگ و تمدن» است. به گفته او، این مجموعه پازل‌ها که از چوب‌های منعطف ساخته شده، برای گروه سنی ۱۵ سال به بالاست و پرکارترین‌شان، پازل پل خواجو با ۲۶۰ قطعه است.

به گفته او از آنجا که سازندگان و طراحان پازل‌های «فرهنگ و تمدن»، اصفهانی هستند ابتدا به طراحی بناهای تاریخی اصفهان چون عمارت عالی‌قاپو و مسجد شیخ لطف‌الله و پل خواجو پرداخته‌اند. البته در این میان حرم امام رضا و امام حسین(ع)، حافظیه و ارامگاه کوروش هم ساخته شده است.

آشنایی با فرهنگ و تاریخ از طریق پازل

حاج حسینی می‌گوید: ما در قالب ساخت پازل می‌توانیم نوجوانان و جوانان خود را با بخشی از فرهنگ و تاریخ‌شان آشنا کنیم. برای مثال ما جامدادی‌هایی داریم که بناهای مختلف تاریخی است. نوجوان و جوان هم قطعه‌ها را کنار هم می‌پیند و سرگرم می‌شود هم اماکن مختلف تاریخی را می‌شناسد.

از او درباره فروش می‌پرسی و در جواب می‌گوید: فروش خیلی خوب نیست. چون تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی نبوده است.

چهارمین نمایشگاه اسباب‌بازی، همزمان با نمایشگاه کتاب تهران و در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی(ره) برگزار شده است. نمایشگاهی که مخاطب چندانی ندارد چون تبلیغات خوب و درستی نشده. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه از همزمانی آن با نمایشگاه کتاب خوشحال‌اند و فکر می‌کنند بخشی از جمعیتی که به دیدن نمایشگاه می‌آید از نمایشگاه اسباب‌بازی هم بازدید می‌کنند.

اما ناشران کودک و نوجوان از همزمانی نمایشگاه کتاب و اسباب بازی راضیب نیستند و حتی زهرا برقانی، مدیر نشر چرخ فلک می‌گوید که به برگزارکنندگان نمایشگاه نامه نوشته و از آنها خواسته‌ایم که این دو همزمان نباشند چون هر کدام، کارکرد مستقل خود را دارند اما چنین اتفاقی نیفتاده است.

چهارمین نمایشگاه اسباب‌بازی تا ۲۷ اردیبهشت از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۰ در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی(ره) برگزار شده است.

کد خبر 2579647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha